【EDH】統率者レジェンズ 単色編
2020年11月20日 EDH的新セットAkroma’s Will 3W
Instant
Choose one. If you control a commander as you cast this spell, you may choose both.
• Creatures you control gain flying, vigilance, and double strike until end of turn.
• Creatures you control gain lifelink, indestructible, and protection from all colors until end of turn.
共闘アクローマで使って+6/+6しろって。サスキアでもありかな。
単純に凄い量回復できるので《霊気貯蔵器/Aetherflux Reservoir》も撃てますね。
Armored Skyhunter 3W
Creature - Cat Knight
Flying
Whenever Armored Skyhunter attacks, look at the top six cards of your library. You may put an Aura or Equipment card from among them onto the battlefield. If an Equipment is put onto the battlefield this way, you may attach it to a creature you control. Put the rest of those cards on the bottom of your library in a random order.
3/3
スラムは唱えるのが条件なのでどちらかと言えばグウィン卿やアキリ向けですね。一応騎士シナジー。
とはいえ6枚はそう多くないのでかなりの数の装備・オーラが必要になります。勝手につくので重いものを踏み倒す方が強そう。《繁茂/Wild Growth》系も入れまくればウリルでも使えないことはないです。
Benevolent Blessing 1W
Enchantment — Aura
Flash
Enchant creature
As Benevolent Blessing enters the battlefield, choose a color.
Enchanted creature has protection from the chosen color. This effect doesn’t remove Auras and Equipment you control that are already attached to it.
スラム、トゥヴァーサの防御用。ウリルも殴るときには使えますが。
Court of Grace 2WW
Enchantment
When Court of Grace enters the battlefield, you become the monarch.
At the beginning of your upkeep, create a 1/1 white Spirit creature token with flying. If you’re the monarch, create a 4/4 white Angel creature token with flying instead.
飛行トークン生んで統治者奪い返せるのは強いんですが、《飛行機械の諜報網/Thopter Spy Network》使って分かったこととしてアップキープにトークン生み出すカードは遅いんですよね。
なのでリセットして4/4トークンで制圧していく方が強い使い方かなと。
まぁ白単なら普通に強いと思います。ノーンとかに置かれたら嫌すぎる。
Keeper of the Accord 3W
Creature - Human Soldier
At the beginning of each opponent’s end step, if that player controls more creatures than you, create a 1/1 white Soldier creature token.
At the beginning of each opponent’s end step, if that player controls more lands than you, you may search your library for a basic Plains card, put it onto the battlefield tapped, then shuffle your library.
3/4
ファクトに寄せても土地が補充されるので悪くないと思うんですが1/1トークンは使い道に困りますね。《取り憑かれた扉/Possessed Portal》置いて土地かクリーチャーの2択を選ばせましょうか。
ティムナとかでも使いたいんですが持ってこれるのが基本平地だけなのが残念すぎます。
Seraphic Greatsword 1W
Artifact - Equipment
Equipped creature gets +2/+2.
Whenever equipped creature attacks the player with the most life or tied for the most life, create a 4/4 white Angel creature token with flying that’s tapped and attacking that player.
Equip 4
毎ターン4点ずつ打点が増えると考えれば黒タイタン剣と言えるのですが自分のライフを削らないといけないのが面倒。
装備コストが重いものの結構強いと思います。トークンも即殴ってくれますし。できれば自分のライフ削りやすいデッキがいいですね。デリーヴィーでも土地を工夫すれば使えるかな。
Soul of Eternity 5WW
Creature - Avatar
Soul of Eternity’s power and toughness are each equal to your life total.
Encore 7WW
*/*
墓地から奇襲する用。マナさえあればブライオンで投げるのもありですが。
Amphin Mutineer 3U
Creature - Salamander Pirate
When Amphin Mutineer enters the battlefield, exile up to one target non-Salamander creature. That creature’s controller creates a 4/3 blue Salamander Warrior creature token.
Encore 4UU
3/3
何故か青い《火炎舌のカヴー/Flametongue Kavu》という評価を色々な所で聞きます。いや4/3トークンってでかいよ…?追放は偉いですけども。
アニマーでカヴーも最近見た記憶がないですが青いならありか…?ブルーディクラッドなら再演もあるので便利そう。本体は海賊だけどトークンは戦士。ややこしい。
Azure Fleet Admiral 3U
Creature — Human Pirate
When Azure Fleet Admiral enters the battlefield, you become the monarch.
Azure Fleet Admiral can’t be blocked by creatures the monarch controls.
3/3
尋常じゃなく地味だけど統治者奪われても即奪い返せるので悪くないです。エドリック採用も本気でありですね。単独でアドを取り続けられるクリーチャーはそれだけで貴重。
Body of Knowledge 3UU
Creature - Avatar
Body of Knowledge’s power and toughness are each equal to the number of cards in your hand.
You have no maximum hand size.
Whenever Body of Knowledge is dealt damage, draw that many cards.
*/*
ニヴでいっぱい引いてください。正直弱い気がしますがパルンニヴ自体がかなり強いので見ることもあるかもしれません。
Court of Cunning 1UU
Enchantment
When Court of Cunning enters the battlefield, you become the monarch.
At the beginning of your upkeep, any number of target players each mill two cards. If you’re the monarch, each of those players mill ten cards instead.
3マナ統治者も悪くないのに毎ターン10枚切削は危険すぎる。今の青は《神秘の聖域/Mystic Sanctuary》あるから墓地を肥やすこと事態が強いんですよね。《時間の熟達/Temporal Mastery》とか落ちると面倒。
新旧ラザーヴ、スカラベの神、青緑黒シディシ、今回のアラウミあたりは有効に使えそうです。
エドリックではまた墓地利用型の機運が高まっているので採用は十分あり。追加ターンあれば超絶グダった時に人のライブラリー枯らして勝ちも狙えますね。
Fall from Favor 2U
Enchantment - Aura
Enchant creature
When Fall from Favor enters the battlefield, tap enchanted creature and you become the monarch.
Enchanted creature doesn’t untap during its owner’s untap step unless that player is the monarch.
エドリック的にはこっちの方があっているかもしれません。ロータスから飛び出てきたネヘブやブレイゴを止めてくれるナイスカード。シングルシンボルなのもいい。
自衛できそうにない場合は盤面堅そうな人に殴ってもらいましょう。
Hullbreacher 2U
Creature - Merfolk Pirate
Flash
If an opponent would draw a card except for the first one they draw on each of their draw steps, instead you create a Treasure token.
3/2
《概念泥棒/Notion Thief》と比べるとマナと色が減ったのとタフ2が本当に厄介。青的にはバウンスした後に再キャストされるのが嫌なので…。タフ2もパルンニヴが通常ドロー時に焼けなくなるんですよね。
エドリック的には相手にエドリックドローさせないのが強いので入れると思いますが出されることの方が多いのが厄介。概念泥棒はタフ1で実質ブロック不可だったのでタコ殴りにしてればいつか消えてくれましたがコイツはマナクリに一方殺決めてくれますからね…。
《Timetwister》から即マナが補充されるのは驚異的ですが《無のロッド/Null Rod》系が多くなればそこまで強くは…いややっぱり手札なくなるだけでおかしいです。
Mnemonic Deluge 6UUU
Sorcery - Sorcery
Exile target instant or sorcery spell from a graveyard. Copy that card three times. You may cast those copies without paying their mana costs. Exile Mnemonic Deluge.
相手の墓地からもコピーできるので《悪魔の教示者/Demonic Tutor》3回使って勝てそうなデッキなら。追加ターンコピーするだけなら《呪文ねじり/Spelltwine》で十分かと。ミジックスでも重すぎる気がします。
ねじり同様墓地から唱えてないので《墓掘りの檻/Grafdigger’s Cage》には引っかかりません。
Sakashima’s Protege 4UU
Creature - Shapeshifter
Flash
Cascade
You may have Sakashima’s Protege enter the battlefield as a copy of any permanent that entered the battlefield this turn.
3/1
土地になれるのは面白いけども普通に使うと常に6マナ立てないといけないのがしんどすぎますね。アニマーや今回のイモーティで。
Sakashima’s Will 3U
Sorcery
Choose one. If you control a commander as you cast this spell, you may choose both.
• Target opponent chooses a creature they control. You gain control of it.
• Choose a creature you control. Each other creature you control becomes a copy of that creature until end of turn.
ウルザ盗られたくないからって構築物トークンあげたりすると物凄い打点で殴られるので注意しましょう。対象を取らないコントロール奪取なので悪くはないです。
レジェンドルール無視できる共闘逆嶋向けですね。全員ティムナやカマールになりましょう。
Sphinx of the Second Sun 6UU
Creature - Sphinx
Flying
At the beginning of your postcombat main phase, you get an additional beginning phase after this phase.
6/6
戦闘後メイン後に得るので普通ならそのままターンが終わってしまいますね。アンタップが活かせるあざみ向け。ドローステップも増えるので三日月の神系でもドロー増えます。
《連続突撃/Relentless Assault》系で戦闘後メインが増えればその分誘発しますが、後から解決された方から増えるので戦闘後メインに唱えると、
戦闘後メイン→追加戦闘→戦闘後メイン2→追加開始→追加開始2→終了
という動きに。インスタントで連続突撃使えれば変わるんですが《追い討ち/Aggravated Assault》もなんでソーサリータイミングだけなの…。
→11/20.追い討ちを2回連続で起動し続ければ無限ドローできるみたいです。10マナ必要だけどスフィンクス出してる時点で8マナはあるのでいけるか…?
Trench Behemoth 5UU
Creature — Kraken
Return a land you control to its owner’s hand: Untap Trench Behemoth. It gains hexproof until end of turn.
Whenever a land enters the battlefield under your control, target creature an opponent controls attacks during its controller’s next combat phase if able.
7/7
構築済みより。土地を無条件に戻せるのは強い効果ですが7マナ払ってやることかというとうーん。
《神秘の聖域/Mystic Sanctuary》をどうしても使い倒したい時に。
Court of Ambition 2BB
Enchantment
When Court of Ambition enters the battlefield, you become the monarch.
At the beginning of your upkeep, each opponent loses 3 life unless they discard a card. If you’re the monarch, instead each opponent loses 6 life unless they discard two cards.
ライフを削るデッキ向け。クロクサやモーギスみたいな。いくらEDHでも毎ターン6点は痛いです。
Demonic Lore 2B
Enchantment
When Demonic Lore enters the battlefield, draw three cards.
At the beginning of your end step, you lose 2 life for each card in your hand.
ブリムのプレゼント用。
Elvish Doomsayer 1B
Creature - Elf Shaman
When Elvish Doomsayer dies, each opponent discards a card.
1/1
死零で釣り上げる用とか。
Elvish Dreadlord 3BB
Creature - Zombie Elf
Deathtouch
When Elvish Dreadlord dies, non-Elf creatures get -3/-3 until end of turn.
Encore 5BB
3/3
《夜の具現/Night Incarnate》と比べると想起ついてないのが痛すぎますね。いつでもサクリ台が用意できるわけではない。
でも墓地から撃てる全除去と考えると弱くはないです。バルソーでは…7マナなぁうーん。サクリ台多めなら通常運用もできるしアリかな。エルフ自体は最近明らかに数を減らしてますが、ロータスで緑ジェネラルが復興すれば増えるかも。
Feast of Succession 4BB
Sorcery
All creatures get -4/-4 until end of turn. You become the monarch.
コントロール向け。テヴェシュでマスデスぶっぱデッキ組むときにもよさそう。
Necrotic Hex 6B
Sorcery
Each player sacrifices six creatures.
You create six tapped 2/2 black Zombie creature tokens.
もっとコントロール向け。スカラベの神やヴァリーナならゾンビも有効に使えますね。
Opposition Agent 2B
Creature - Human Rogue
Flash
You control your opponents while they’re searching their libraries.
While an opponent is searching their library, they exile each card they find. You may play those cards for as long as they remained exiled, and you may spend mana as though it were any color to cast them.
3/2
教示者を奪うのが一番強いけど普通にフェッチ奪って相手の手札を見つつ土地を増やせるだけで十分じゃないでしょうか。手札を見るという行為自体がピッチだらけの現環境では強いと思っているので何か奪える時にはとりあえず出していく派。
コイツの除去のために《殺し/Snuff Out》が《四肢切断/Dismember》になるのでしょうか。
細かいところだと対戦相手が自分のライブラリーを探すときに引っかかるので《知識の搾取/Knowledge Exploitation》やサーダアデールだと普通に探せます。
Coastline Marauders 2R
Creature - Human Pirate
Trample
Whenever Coastal Marauders attacks, it gets +1/+0 until end of turn for each land defending player controls.
Encore 4RR
0/3
ブルーディクラッドでギリギリ使えるか…?
Coercive Recruiter 4R
Creature - Orc Pirate
Whenever Coercive Pirate or another Pirate enters the battlefield under your control, gain control of target creature until end of turn. Untap that creature. Until end of turn, it gains haste and becomes a Pirate in addition to its other types.
4/3
キキジキ無限用。海賊共闘なら普通に使っても悪くないと思います。これを増やせば1ターン限定でも十分な打点になりそう。
Court of Ire 3RR
Enchantment
When Court of Ire enters the battlefield, you become the monarch.
At the beginning of your upkeep, Court of Ire deals 2 damage to any target. If you’re the monarch, it deals 7 damage to that player or permanent instead.
コントロール向け。2点だけでも普通に制圧力あります。2点が除去の基準に戻りつつあるEDHにおいてハンドアドを稼ぎながら焼けるのは貴重。
統治者あるならリセット撃つだけで焼き切ってくれますね。
Emberwilde Captain 3R
Creature - Djinn Pirate
When Emberwilde Captain enters the battlefield, you become the monarch.
Whenever an opponent attacks you while you’re the monarch, Emberwilde Captain deals damage to that player equal to the number of cards in their hand.
4/2
海賊なんでマルコム等が誘発します。統治者になりたいデッキか怪しいところですが。
Fathom Fleet Swordjack 3R
Creature — Orc Pirate
Whenever Fathom Fleet Swordjack attacks, it deals damage to the player or planeswalker it’s attacking equal to the number of artifacts you control.
Encore 5R
4/3
こっちの方がブルーディクラッドには向いてそう。トークンがファクトじゃなくなるのは残念だけど5点くらい飛ばせれば十分でしょう。
Fiery Cannonade 2R
Instant
Fiery Cannonade deals 2 damage to each non-Pirate creature.
共闘海賊やベケットで。
Flamekin Herald 2R
Creature - Elemental Wizard
Commander spells you cast have cascade.
3/2
赤単ズルゴなら疾駆で何度でもプレイできるのでガンガン0マナ持ってこれますね。と言っても《命運の輪/Wheel of Fate》以外に良いのが思いつきませんが…。
《食物連鎖/Food Chain》無限にはやりすぎ感。
Hellkite Courser 4RR
Creature - Dragon
Flying
When Hellkite Courser enters the battlefield, you may put a commander you own from the command zone onto the battlefield. It gains haste. Return it to the command zone at the beginning of the next end step.
6/5
帰ってきた刃の翼or共闘逆嶋でサクリ台や《峰の恐怖/Terror of the Peaks》で無限ダメージを狙ったり。始祖ドラゴンでもこれ自体が軽くなっていい感じ。
帰る先が統率領域固定なので変容しているとくっついているクリーチャーも統率領域へ行きます(百合子やデリーヴィーみたいな能力がないとプレイできない)。目指せ統率領域100枚。
Impulsive Pilferer R
Creature - Goblin Pirate
When Impulsive Pilferer dies, create a Treasure token.
Encore 3R
1/1
《スカークの探鉱者/Skirk Prospector》で加速する用。供犠台との相性がいいので赤黒グレンゾでもありですね。
ブルーディクラッドだと宝物トークンがこれになって死亡時宝物トークンを生む謎の動き。サクリ台の採用も真面目に検討した方がいいですね。
Jeska’s Will 2R
Sorcery
Choose one. If you control a commander as you cast this spell, you may choose both.
• Add R for each card in target opponent’s hand.
• Exile the top three cards of your library. You may play them this turn.
シンプルに強い。《Wheel of Fortune》でハンド補充させてから狙いたいですね。ケスや赤緑汁婆で。
Port Razer 3RR
Creature - Orc Pirate
Whenever Port Razer deals combat damage to a player, untap each creature you control. After this combat phase, there is another combat phase.
Port Razer can’t attack a player it has already attacked this turn.
4/4
地味にキキジキ無限。速攻つけたいので大渦の放浪者なんかで。
Soulfire Eruption 6RRR
Sorcery
Choose any number of target creatures, planeswalkers and/or players. For each of them, exile the top card of your library, then Soulfire Eruption deals damage equal to that card’s converted mana cost to that permanent or player. You can play the exiled cards until the end of your next turn.
各プレイヤー、各クリーチャーにぶち当てても10枚ちょっとくらいでしょうか。9マナ払ってるんだからもう少しめくれさせてほしい。ミジックスでも苦しそうだけど…。
Volcanic Torrent 4R
Sorcery
Cascade
Volcanic Torrent deals X damage to each creature and planeswalker your opponents control, where X is the number of spells you’ve cast this turn.
地味にアドとりつつ焼ける。しかも相手だけ。3点入るなら悪くはなさそう。
Wheel of Misfortune 2R
Sorcery
Each player secretly chooses a number 0 or greater, then all players reveal those numbers simultaneously and determine the highest and lowest number revealed this way. Wheel of Misfortune deals damage equal to the highest number to each player who chose that number. Each player who didn’t choose the lowest number discards their hand, then draws seven cards.
《Wheel of Fortune》の強い所の1つに1tの強制マリガンで事故らせるところがあったのでそれができないのは残念。とはいえ3マナTT亜種はまだまだ貴重。ロータスでジェネラルを出しつつ通常マナでTT系を撃つ新種のTTデッキができるかもしれません。
1tに手札使い切ってこれを撃ってきた相手にどれだけ皆ライフ払えるかな。
Apex Devastator 8GG
Creature - Chimera Hydra
Cascade, cascade, cascade, cascade
10/10
まともにプレイするならガーゴスなんでしょうが実質6マナ4ドロー(続唱だけど)そんなに嬉しいかな…。アニマーでも10マナは辛そう。
梓みたいな土地が多いデッキなら外れも少なくて使いやすいかも。
Biowaste Blob 2GG
Creature - Ooze
Oozes you control gets +1/+1.
At the beginning of your upkeep, if you control a commander, create a token that’s a copy of Biowaste Blob.
0/0
なんでブルーディクラッドの色じゃないの…。ギレッドや旧トロスターニで増やすしかないですね。
Court of Bounty 2GG
Enchantment
When Court of Bounty enters the battlefield, you become the monarch.
At the beginning of your upkeep, you may put a land card from your hand onto the battlefield. If you’re the monarch, instead you may put a creature or land card from your hand onto the battlefield.
統治者と踏査能力が微妙に噛み合ってませんが緑の置物としてはまあまあ。統治者守れたときの恩恵が大きすぎるので実際に手札になくても率先して殴られそうです。使うなら梓みたいなビッグマナ系ですかね。
エドリック的には《高潮のバラクーダ/Tidal Barracuda》とかをいきなり置けるのは強いですが、青の統治者カードが強いのでそもそも入るかな…という感じ。
Dawnglade Regent 5GG
Creature - Elk
When Dawnglade Regent enters the battlefield, you become the monarch.
As long as you’re the monarch, permanents you control have hexproof.
8/8
単体で見ても中々強そうなんですが、それだけにクローン1枚でひっくり返されるのが残念。ヘイトベアデリーヴィーに置かれると凄い嫌かも。
Kamahl’s Will 3G
Instant
Choose one. If you control a commander as you cast this spell, you may choose both.
• Until end of turn, any number of target lands you control become 1/1 Elemental creatures with vigilance, indestructible, and haste. They’re still lands.
• Choose target creature you don’t control. Each creature you control deals damage to it equal to its power to that creature.
カマールでも挙げた通り、共闘アクローマで使っても全員+3/+3されます。
インスタントなので色々使い勝手はよさそう。エドリックでも土地さえ並べられれば十分アリ。5体くらいは殴りにいかせたいところ。
Magus of the Order 2GG
Creature - Human Wizard
G, T, Sacrifice Magus of the Order and another green creature: Search your library for a green creature card and put it onto the battlefield. Then shuffle your library.
3/3
本家と違ってインスタントで持ってこれるので状況に応じて…緑のクリーチャーで状況に応じて使い分けることそんなにあるかな…?本家が4マナで奇襲的に撃てるのが売りだっただけにちょっと弱く感じます。
《絢爛なビヒモス/Regal Behemoth》みたいな統治者が絡むカード、《ニクス咲きの古きもの/Nyxbloom Ancient》みたいな絶対生きて帰ってこないカードを使うならあり…なのかも。速攻つけたいなら大渦の放浪者か《死体のダンス/Corpse Dance》系のリアニですね。
Reshape the Earth 6GGG
Sorcery
Search your library for up to ten land card cards, put them onto the battlefield tapped, then shuffle your library.
《迷路の終わり/Maze’s End》で勝ちたいなら《精力の護符/Amulet of Vigor》が必要になりますね。アーチェロスならクレイドル、神秘の聖域、死者の原野でごちゃごちゃやることになりそう。
Rootweaver Druid 2G
Creature - Elf Druid
When Rootweaver Druid enters the battlefield, each opponent may search their library for up to three basic land cards. They each put one of those cards onto the battlefield tapped under your control and the rest onto the battlefield tapped under their control. Then each player who searched their library this way shuffles it.
2/1
各プレイヤーが乗ってくれれば相手に基本土地2枚ずつ、こっちに3枚。乗ってくれなければただの3マナ2/1です。…被虐系のデッキだと乗ってくれなさそうです。
多色・無色編へ続く
Instant
Choose one. If you control a commander as you cast this spell, you may choose both.
• Creatures you control gain flying, vigilance, and double strike until end of turn.
• Creatures you control gain lifelink, indestructible, and protection from all colors until end of turn.
共闘アクローマで使って+6/+6しろって。サスキアでもありかな。
単純に凄い量回復できるので《霊気貯蔵器/Aetherflux Reservoir》も撃てますね。
Armored Skyhunter 3W
Creature - Cat Knight
Flying
Whenever Armored Skyhunter attacks, look at the top six cards of your library. You may put an Aura or Equipment card from among them onto the battlefield. If an Equipment is put onto the battlefield this way, you may attach it to a creature you control. Put the rest of those cards on the bottom of your library in a random order.
3/3
スラムは唱えるのが条件なのでどちらかと言えばグウィン卿やアキリ向けですね。一応騎士シナジー。
とはいえ6枚はそう多くないのでかなりの数の装備・オーラが必要になります。勝手につくので重いものを踏み倒す方が強そう。《繁茂/Wild Growth》系も入れまくればウリルでも使えないことはないです。
Benevolent Blessing 1W
Enchantment — Aura
Flash
Enchant creature
As Benevolent Blessing enters the battlefield, choose a color.
Enchanted creature has protection from the chosen color. This effect doesn’t remove Auras and Equipment you control that are already attached to it.
スラム、トゥヴァーサの防御用。ウリルも殴るときには使えますが。
Court of Grace 2WW
Enchantment
When Court of Grace enters the battlefield, you become the monarch.
At the beginning of your upkeep, create a 1/1 white Spirit creature token with flying. If you’re the monarch, create a 4/4 white Angel creature token with flying instead.
飛行トークン生んで統治者奪い返せるのは強いんですが、《飛行機械の諜報網/Thopter Spy Network》使って分かったこととしてアップキープにトークン生み出すカードは遅いんですよね。
なのでリセットして4/4トークンで制圧していく方が強い使い方かなと。
まぁ白単なら普通に強いと思います。ノーンとかに置かれたら嫌すぎる。
Keeper of the Accord 3W
Creature - Human Soldier
At the beginning of each opponent’s end step, if that player controls more creatures than you, create a 1/1 white Soldier creature token.
At the beginning of each opponent’s end step, if that player controls more lands than you, you may search your library for a basic Plains card, put it onto the battlefield tapped, then shuffle your library.
3/4
ファクトに寄せても土地が補充されるので悪くないと思うんですが1/1トークンは使い道に困りますね。《取り憑かれた扉/Possessed Portal》置いて土地かクリーチャーの2択を選ばせましょうか。
ティムナとかでも使いたいんですが持ってこれるのが基本平地だけなのが残念すぎます。
Seraphic Greatsword 1W
Artifact - Equipment
Equipped creature gets +2/+2.
Whenever equipped creature attacks the player with the most life or tied for the most life, create a 4/4 white Angel creature token with flying that’s tapped and attacking that player.
Equip 4
毎ターン4点ずつ打点が増えると考えれば黒タイタン剣と言えるのですが自分のライフを削らないといけないのが面倒。
装備コストが重いものの結構強いと思います。トークンも即殴ってくれますし。できれば自分のライフ削りやすいデッキがいいですね。デリーヴィーでも土地を工夫すれば使えるかな。
Soul of Eternity 5WW
Creature - Avatar
Soul of Eternity’s power and toughness are each equal to your life total.
Encore 7WW
*/*
墓地から奇襲する用。マナさえあればブライオンで投げるのもありですが。
Amphin Mutineer 3U
Creature - Salamander Pirate
When Amphin Mutineer enters the battlefield, exile up to one target non-Salamander creature. That creature’s controller creates a 4/3 blue Salamander Warrior creature token.
Encore 4UU
3/3
何故か青い《火炎舌のカヴー/Flametongue Kavu》という評価を色々な所で聞きます。いや4/3トークンってでかいよ…?追放は偉いですけども。
アニマーでカヴーも最近見た記憶がないですが青いならありか…?ブルーディクラッドなら再演もあるので便利そう。本体は海賊だけどトークンは戦士。ややこしい。
Azure Fleet Admiral 3U
Creature — Human Pirate
When Azure Fleet Admiral enters the battlefield, you become the monarch.
Azure Fleet Admiral can’t be blocked by creatures the monarch controls.
3/3
尋常じゃなく地味だけど統治者奪われても即奪い返せるので悪くないです。エドリック採用も本気でありですね。単独でアドを取り続けられるクリーチャーはそれだけで貴重。
Body of Knowledge 3UU
Creature - Avatar
Body of Knowledge’s power and toughness are each equal to the number of cards in your hand.
You have no maximum hand size.
Whenever Body of Knowledge is dealt damage, draw that many cards.
*/*
ニヴでいっぱい引いてください。正直弱い気がしますがパルンニヴ自体がかなり強いので見ることもあるかもしれません。
Court of Cunning 1UU
Enchantment
When Court of Cunning enters the battlefield, you become the monarch.
At the beginning of your upkeep, any number of target players each mill two cards. If you’re the monarch, each of those players mill ten cards instead.
3マナ統治者も悪くないのに毎ターン10枚切削は危険すぎる。今の青は《神秘の聖域/Mystic Sanctuary》あるから墓地を肥やすこと事態が強いんですよね。《時間の熟達/Temporal Mastery》とか落ちると面倒。
新旧ラザーヴ、スカラベの神、青緑黒シディシ、今回のアラウミあたりは有効に使えそうです。
エドリックではまた墓地利用型の機運が高まっているので採用は十分あり。追加ターンあれば超絶グダった時に人のライブラリー枯らして勝ちも狙えますね。
Fall from Favor 2U
Enchantment - Aura
Enchant creature
When Fall from Favor enters the battlefield, tap enchanted creature and you become the monarch.
Enchanted creature doesn’t untap during its owner’s untap step unless that player is the monarch.
エドリック的にはこっちの方があっているかもしれません。ロータスから飛び出てきたネヘブやブレイゴを止めてくれるナイスカード。シングルシンボルなのもいい。
自衛できそうにない場合は盤面堅そうな人に殴ってもらいましょう。
Hullbreacher 2U
Creature - Merfolk Pirate
Flash
If an opponent would draw a card except for the first one they draw on each of their draw steps, instead you create a Treasure token.
3/2
《概念泥棒/Notion Thief》と比べるとマナと色が減ったのとタフ2が本当に厄介。青的にはバウンスした後に再キャストされるのが嫌なので…。タフ2もパルンニヴが通常ドロー時に焼けなくなるんですよね。
エドリック的には相手にエドリックドローさせないのが強いので入れると思いますが出されることの方が多いのが厄介。概念泥棒はタフ1で実質ブロック不可だったのでタコ殴りにしてればいつか消えてくれましたがコイツはマナクリに一方殺決めてくれますからね…。
《Timetwister》から即マナが補充されるのは驚異的ですが《無のロッド/Null Rod》系が多くなればそこまで強くは…いややっぱり手札なくなるだけでおかしいです。
Mnemonic Deluge 6UUU
Sorcery - Sorcery
Exile target instant or sorcery spell from a graveyard. Copy that card three times. You may cast those copies without paying their mana costs. Exile Mnemonic Deluge.
相手の墓地からもコピーできるので《悪魔の教示者/Demonic Tutor》3回使って勝てそうなデッキなら。追加ターンコピーするだけなら《呪文ねじり/Spelltwine》で十分かと。ミジックスでも重すぎる気がします。
ねじり同様墓地から唱えてないので《墓掘りの檻/Grafdigger’s Cage》には引っかかりません。
Sakashima’s Protege 4UU
Creature - Shapeshifter
Flash
Cascade
You may have Sakashima’s Protege enter the battlefield as a copy of any permanent that entered the battlefield this turn.
3/1
土地になれるのは面白いけども普通に使うと常に6マナ立てないといけないのがしんどすぎますね。アニマーや今回のイモーティで。
Sakashima’s Will 3U
Sorcery
Choose one. If you control a commander as you cast this spell, you may choose both.
• Target opponent chooses a creature they control. You gain control of it.
• Choose a creature you control. Each other creature you control becomes a copy of that creature until end of turn.
ウルザ盗られたくないからって構築物トークンあげたりすると物凄い打点で殴られるので注意しましょう。対象を取らないコントロール奪取なので悪くはないです。
レジェンドルール無視できる共闘逆嶋向けですね。全員ティムナやカマールになりましょう。
Sphinx of the Second Sun 6UU
Creature - Sphinx
Flying
At the beginning of your postcombat main phase, you get an additional beginning phase after this phase.
6/6
戦闘後メイン後に得るので普通ならそのままターンが終わってしまいますね。アンタップが活かせるあざみ向け。ドローステップも増えるので三日月の神系でもドロー増えます。
《連続突撃/Relentless Assault》系で戦闘後メインが増えればその分誘発しますが、後から解決された方から増えるので戦闘後メインに唱えると、
戦闘後メイン→追加戦闘→戦闘後メイン2→追加開始→追加開始2→終了
という動きに。インスタントで連続突撃使えれば変わるんですが《追い討ち/Aggravated Assault》もなんでソーサリータイミングだけなの…。
→11/20.追い討ちを2回連続で起動し続ければ無限ドローできるみたいです。10マナ必要だけどスフィンクス出してる時点で8マナはあるのでいけるか…?
Trench Behemoth 5UU
Creature — Kraken
Return a land you control to its owner’s hand: Untap Trench Behemoth. It gains hexproof until end of turn.
Whenever a land enters the battlefield under your control, target creature an opponent controls attacks during its controller’s next combat phase if able.
7/7
構築済みより。土地を無条件に戻せるのは強い効果ですが7マナ払ってやることかというとうーん。
《神秘の聖域/Mystic Sanctuary》をどうしても使い倒したい時に。
Court of Ambition 2BB
Enchantment
When Court of Ambition enters the battlefield, you become the monarch.
At the beginning of your upkeep, each opponent loses 3 life unless they discard a card. If you’re the monarch, instead each opponent loses 6 life unless they discard two cards.
ライフを削るデッキ向け。クロクサやモーギスみたいな。いくらEDHでも毎ターン6点は痛いです。
Demonic Lore 2B
Enchantment
When Demonic Lore enters the battlefield, draw three cards.
At the beginning of your end step, you lose 2 life for each card in your hand.
ブリムのプレゼント用。
Elvish Doomsayer 1B
Creature - Elf Shaman
When Elvish Doomsayer dies, each opponent discards a card.
1/1
死零で釣り上げる用とか。
Elvish Dreadlord 3BB
Creature - Zombie Elf
Deathtouch
When Elvish Dreadlord dies, non-Elf creatures get -3/-3 until end of turn.
Encore 5BB
3/3
《夜の具現/Night Incarnate》と比べると想起ついてないのが痛すぎますね。いつでもサクリ台が用意できるわけではない。
でも墓地から撃てる全除去と考えると弱くはないです。バルソーでは…7マナなぁうーん。サクリ台多めなら通常運用もできるしアリかな。エルフ自体は最近明らかに数を減らしてますが、ロータスで緑ジェネラルが復興すれば増えるかも。
Feast of Succession 4BB
Sorcery
All creatures get -4/-4 until end of turn. You become the monarch.
コントロール向け。テヴェシュでマスデスぶっぱデッキ組むときにもよさそう。
Necrotic Hex 6B
Sorcery
Each player sacrifices six creatures.
You create six tapped 2/2 black Zombie creature tokens.
もっとコントロール向け。スカラベの神やヴァリーナならゾンビも有効に使えますね。
Opposition Agent 2B
Creature - Human Rogue
Flash
You control your opponents while they’re searching their libraries.
While an opponent is searching their library, they exile each card they find. You may play those cards for as long as they remained exiled, and you may spend mana as though it were any color to cast them.
3/2
教示者を奪うのが一番強いけど普通にフェッチ奪って相手の手札を見つつ土地を増やせるだけで十分じゃないでしょうか。手札を見るという行為自体がピッチだらけの現環境では強いと思っているので何か奪える時にはとりあえず出していく派。
コイツの除去のために《殺し/Snuff Out》が《四肢切断/Dismember》になるのでしょうか。
細かいところだと対戦相手が自分のライブラリーを探すときに引っかかるので《知識の搾取/Knowledge Exploitation》やサーダアデールだと普通に探せます。
Coastline Marauders 2R
Creature - Human Pirate
Trample
Whenever Coastal Marauders attacks, it gets +1/+0 until end of turn for each land defending player controls.
Encore 4RR
0/3
ブルーディクラッドでギリギリ使えるか…?
Coercive Recruiter 4R
Creature - Orc Pirate
Whenever Coercive Pirate or another Pirate enters the battlefield under your control, gain control of target creature until end of turn. Untap that creature. Until end of turn, it gains haste and becomes a Pirate in addition to its other types.
4/3
キキジキ無限用。海賊共闘なら普通に使っても悪くないと思います。これを増やせば1ターン限定でも十分な打点になりそう。
Court of Ire 3RR
Enchantment
When Court of Ire enters the battlefield, you become the monarch.
At the beginning of your upkeep, Court of Ire deals 2 damage to any target. If you’re the monarch, it deals 7 damage to that player or permanent instead.
コントロール向け。2点だけでも普通に制圧力あります。2点が除去の基準に戻りつつあるEDHにおいてハンドアドを稼ぎながら焼けるのは貴重。
統治者あるならリセット撃つだけで焼き切ってくれますね。
Emberwilde Captain 3R
Creature - Djinn Pirate
When Emberwilde Captain enters the battlefield, you become the monarch.
Whenever an opponent attacks you while you’re the monarch, Emberwilde Captain deals damage to that player equal to the number of cards in their hand.
4/2
海賊なんでマルコム等が誘発します。統治者になりたいデッキか怪しいところですが。
Fathom Fleet Swordjack 3R
Creature — Orc Pirate
Whenever Fathom Fleet Swordjack attacks, it deals damage to the player or planeswalker it’s attacking equal to the number of artifacts you control.
Encore 5R
4/3
こっちの方がブルーディクラッドには向いてそう。トークンがファクトじゃなくなるのは残念だけど5点くらい飛ばせれば十分でしょう。
Fiery Cannonade 2R
Instant
Fiery Cannonade deals 2 damage to each non-Pirate creature.
共闘海賊やベケットで。
Flamekin Herald 2R
Creature - Elemental Wizard
Commander spells you cast have cascade.
3/2
赤単ズルゴなら疾駆で何度でもプレイできるのでガンガン0マナ持ってこれますね。と言っても《命運の輪/Wheel of Fate》以外に良いのが思いつきませんが…。
《食物連鎖/Food Chain》無限にはやりすぎ感。
Hellkite Courser 4RR
Creature - Dragon
Flying
When Hellkite Courser enters the battlefield, you may put a commander you own from the command zone onto the battlefield. It gains haste. Return it to the command zone at the beginning of the next end step.
6/5
帰ってきた刃の翼or共闘逆嶋でサクリ台や《峰の恐怖/Terror of the Peaks》で無限ダメージを狙ったり。始祖ドラゴンでもこれ自体が軽くなっていい感じ。
帰る先が統率領域固定なので変容しているとくっついているクリーチャーも統率領域へ行きます(百合子やデリーヴィーみたいな能力がないとプレイできない)。目指せ統率領域100枚。
Impulsive Pilferer R
Creature - Goblin Pirate
When Impulsive Pilferer dies, create a Treasure token.
Encore 3R
1/1
《スカークの探鉱者/Skirk Prospector》で加速する用。供犠台との相性がいいので赤黒グレンゾでもありですね。
ブルーディクラッドだと宝物トークンがこれになって死亡時宝物トークンを生む謎の動き。サクリ台の採用も真面目に検討した方がいいですね。
Jeska’s Will 2R
Sorcery
Choose one. If you control a commander as you cast this spell, you may choose both.
• Add R for each card in target opponent’s hand.
• Exile the top three cards of your library. You may play them this turn.
シンプルに強い。《Wheel of Fortune》でハンド補充させてから狙いたいですね。ケスや赤緑汁婆で。
Port Razer 3RR
Creature - Orc Pirate
Whenever Port Razer deals combat damage to a player, untap each creature you control. After this combat phase, there is another combat phase.
Port Razer can’t attack a player it has already attacked this turn.
4/4
地味にキキジキ無限。速攻つけたいので大渦の放浪者なんかで。
Soulfire Eruption 6RRR
Sorcery
Choose any number of target creatures, planeswalkers and/or players. For each of them, exile the top card of your library, then Soulfire Eruption deals damage equal to that card’s converted mana cost to that permanent or player. You can play the exiled cards until the end of your next turn.
各プレイヤー、各クリーチャーにぶち当てても10枚ちょっとくらいでしょうか。9マナ払ってるんだからもう少しめくれさせてほしい。ミジックスでも苦しそうだけど…。
Volcanic Torrent 4R
Sorcery
Cascade
Volcanic Torrent deals X damage to each creature and planeswalker your opponents control, where X is the number of spells you’ve cast this turn.
地味にアドとりつつ焼ける。しかも相手だけ。3点入るなら悪くはなさそう。
Wheel of Misfortune 2R
Sorcery
Each player secretly chooses a number 0 or greater, then all players reveal those numbers simultaneously and determine the highest and lowest number revealed this way. Wheel of Misfortune deals damage equal to the highest number to each player who chose that number. Each player who didn’t choose the lowest number discards their hand, then draws seven cards.
《Wheel of Fortune》の強い所の1つに1tの強制マリガンで事故らせるところがあったのでそれができないのは残念。とはいえ3マナTT亜種はまだまだ貴重。ロータスでジェネラルを出しつつ通常マナでTT系を撃つ新種のTTデッキができるかもしれません。
1tに手札使い切ってこれを撃ってきた相手にどれだけ皆ライフ払えるかな。
Apex Devastator 8GG
Creature - Chimera Hydra
Cascade, cascade, cascade, cascade
10/10
まともにプレイするならガーゴスなんでしょうが実質6マナ4ドロー(続唱だけど)そんなに嬉しいかな…。アニマーでも10マナは辛そう。
梓みたいな土地が多いデッキなら外れも少なくて使いやすいかも。
Biowaste Blob 2GG
Creature - Ooze
Oozes you control gets +1/+1.
At the beginning of your upkeep, if you control a commander, create a token that’s a copy of Biowaste Blob.
0/0
なんでブルーディクラッドの色じゃないの…。ギレッドや旧トロスターニで増やすしかないですね。
Court of Bounty 2GG
Enchantment
When Court of Bounty enters the battlefield, you become the monarch.
At the beginning of your upkeep, you may put a land card from your hand onto the battlefield. If you’re the monarch, instead you may put a creature or land card from your hand onto the battlefield.
統治者と踏査能力が微妙に噛み合ってませんが緑の置物としてはまあまあ。統治者守れたときの恩恵が大きすぎるので実際に手札になくても率先して殴られそうです。使うなら梓みたいなビッグマナ系ですかね。
エドリック的には《高潮のバラクーダ/Tidal Barracuda》とかをいきなり置けるのは強いですが、青の統治者カードが強いのでそもそも入るかな…という感じ。
Dawnglade Regent 5GG
Creature - Elk
When Dawnglade Regent enters the battlefield, you become the monarch.
As long as you’re the monarch, permanents you control have hexproof.
8/8
単体で見ても中々強そうなんですが、それだけにクローン1枚でひっくり返されるのが残念。ヘイトベアデリーヴィーに置かれると凄い嫌かも。
Kamahl’s Will 3G
Instant
Choose one. If you control a commander as you cast this spell, you may choose both.
• Until end of turn, any number of target lands you control become 1/1 Elemental creatures with vigilance, indestructible, and haste. They’re still lands.
• Choose target creature you don’t control. Each creature you control deals damage to it equal to its power to that creature.
カマールでも挙げた通り、共闘アクローマで使っても全員+3/+3されます。
インスタントなので色々使い勝手はよさそう。エドリックでも土地さえ並べられれば十分アリ。5体くらいは殴りにいかせたいところ。
Magus of the Order 2GG
Creature - Human Wizard
G, T, Sacrifice Magus of the Order and another green creature: Search your library for a green creature card and put it onto the battlefield. Then shuffle your library.
3/3
本家と違ってインスタントで持ってこれるので状況に応じて…緑のクリーチャーで状況に応じて使い分けることそんなにあるかな…?本家が4マナで奇襲的に撃てるのが売りだっただけにちょっと弱く感じます。
《絢爛なビヒモス/Regal Behemoth》みたいな統治者が絡むカード、《ニクス咲きの古きもの/Nyxbloom Ancient》みたいな絶対生きて帰ってこないカードを使うならあり…なのかも。速攻つけたいなら大渦の放浪者か《死体のダンス/Corpse Dance》系のリアニですね。
Reshape the Earth 6GGG
Sorcery
Search your library for up to ten land card cards, put them onto the battlefield tapped, then shuffle your library.
《迷路の終わり/Maze’s End》で勝ちたいなら《精力の護符/Amulet of Vigor》が必要になりますね。アーチェロスならクレイドル、神秘の聖域、死者の原野でごちゃごちゃやることになりそう。
Rootweaver Druid 2G
Creature - Elf Druid
When Rootweaver Druid enters the battlefield, each opponent may search their library for up to three basic land cards. They each put one of those cards onto the battlefield tapped under your control and the rest onto the battlefield tapped under their control. Then each player who searched their library this way shuffles it.
2/1
各プレイヤーが乗ってくれれば相手に基本土地2枚ずつ、こっちに3枚。乗ってくれなければただの3マナ2/1です。…被虐系のデッキだと乗ってくれなさそうです。
多色・無色編へ続く
コメント