【EDH】モダンホライゾン2その1
2021年6月20日 EDH的新セットBlacksmith’s Skill W
Instant
Target permanent gains hexproof and indestructible until end of turn. If it’s an artifact creature, it gets +2/+2 until end of turn.
範囲も広いし防御カードとしては破格の軽さなんですがそもそもカウンター以外の防御カードをあまりデッキに入れないので…。
相手の装備スタックで相手のクリーチャーに呪禁をつけても意味ないので気を付けましょう。
Esper Sentinel W
Artifact Creature - Human Soldier
Whenever an opponent casts their first noncreature spell each turn, draw a card unless that player pays X, where X is Esper Sentinel’s power.
1/1
《Mystic Remora》の強いところはカウンター合戦が始まったときにアドを稼げるところでしたが、コイツは1マナ1回払えばそこで終了なのでちょっと微妙ですね。
最序盤にサリア感覚で投げることになりそう。《梅澤の十手》や剣つけたり《粗石の魔道士》から飛び出てきたり変な所で器用。
Out of Time 1WW
Enchantment
When Out of Time enters the battlefield, untap all creatures, then phase them out until Out of Time leaves the battlefield. Put a time counter on Out of Time for each creature phased out this way.
Vanishing
フェイズアウトは統率者を封殺できるのが強み。5、6匹巻き込めればもうほぼ帰ってこれません。
Resurgent Belief
Sorcery
Suspend 2—1W
Return all enchantment cards from your graveyard to the battlefield.
待機2ならまだ現実的かな。最序盤から撃っても意味ないので使うデッキはあまりなさそうな気もします。
Solitude 3WW
Creature - Elemental Incarnation
Flash
Lifelink
When Solitude enters the battlefield, exile up to one other target creature. That creature’s controller gains life equal to its power.
Evoke—Exile a white card from your hand.
3/2
《剣を鍬に》自体が通りにくいカードになってきてるのでクリーチャーであることは優秀です。問題は白は多色だと補色になりやすいので想起コストが厳しいところ。
素プレイするにも微妙なコスト、サイズなんですよね。弱くはないけど《剣を鍬に》は超えられないかな。
Dress Down 1U
Enchantment
Flash
When Dress Down enters the battlefield, draw a card.
Creatures lose all abilities.
At the beginning of the end step, sacrifice Dress Down.
とりあえずキャントリップついてるのがありがたいですね。ジェネラル周りのコンボは抑えられそう。《タッサの神託者》相手もアドを失わずに妨害できるのは魅力。…大体カウンター何枚か持ってますが。
トゥヴァーサでは瞬速ついてることもあって使われそう。
エドリック的にはドロー誘発後におけば1tは《船殻破り》を無視できたり、相手のエドリックドローを止められたり悪くはないですね。
Inevitable Betrayal
Sorcery
Suspend 3—1UU
Search target opponent’s library for a creature card and put that card onto the battlefield under your control. Then that player shuffles.
待機3はいくらなんでも遅すぎます。じゃあイドリスに《袖の下》いるかと言うと…。
Lose Focus 1U
Instant
Replicate U
Counter target spell unless its controller pays 2.
魔技ジェネラルなら。《大魔導師の名誉教授》まで積んだパーミッションでもアリじゃないでしょうか。
Scuttletide 1U
Enchantment
1, Discard a card: Create a 0/3 blue Crab creature token.
Delirium — Crabs you control get +1/+1 as long as there are four or more card types among cards in your graveyard.
マナかかるのが欠点ですがブルーディクラッド等で。リエールではルーター程度ですがまあ。
昂揚を維持できればエドリックでも使えないことはないですが…。
Step Through 3UU
Sorcery
Return two target creatures to their owners’ hands.
Wizardcycling 2
《呪文探求者》サーチカード。《ヴィダルケンの霊気魔道士》よりはマシかな。イナーラで。
Subtlety 2UU
Creature - Elemental Incarnation
Flash
Flying
When Subtlety enters the battlefield, choose up to one target creature spell or planeswalker spell. Its owner puts it on the top or bottom of their library.
Evoke—Exile a blue card from your hand.
3/3
除去とカウンターの違いはあるものの手札1枚失うくらいなら条件の緩い《水没》でよくない?という気はします。相手がボトムに置けるので《タッサの神託者》をカウンターしても《Demonic Consultation》で即引っ張ってこれるのもマイナス。
でも《波止場の恐喝者》みたいに着地させても駄目な奴や統率者ピッチの多い環境なのでそれなりには使えると思います。1tテヴェシュザットに刺さるのも偉い。
あとは3/3瞬速飛行がそれなりに強いのでグダったときエドリックやティムナでドロー要員にできると強そうです。
Suspend U
Instant
Exile target creature and put two suspend counters on it. If it doesn’t have suspend, it gains suspend.
迂闊に統率者を待機させると《ドラニスの判事》《時を解す者、テフェリー》で二度と出てこれなくなるので注意。
通常は《猿術》で十分なので3/3トークンが困るデッキなら。エドリックでも使うかなあ…。3tなら一生出てこなさそうですが2tだとワンチャン出てきそう。最悪全除去除けとしては使えますね。
いくらタダで唱え直せるからといって大渦の放浪者で使うのはちょっと…。
Svyelun of Sea and Sky 1UU
Legendary Creature - Merfolk God
Svyelun of Sea and Sky has indestructible as long as you control at least two other Merfolk.
Whenever Svyelun attacks, draw a card.
Other Merfolk you control have Ward 1
3/4
《Fire Covenant》でもない限り1マナくらいは払えてしまうのでマーフォーク云々は無視して、殴って1ドローの能力をどう見るかですね。
3/4のサイズはあまりブロックしたくないサイズなのでエドリックでも可能性ありますね。伝説なので《カーンの経時隔離》から走ってくれるかも。タフ4なので《業火のタイタン》いても走ってくれるのは助かります。
Thought Monitor 6U
Artifact Creature - Construct
Affinity for artifacts
Flying
When Thought Monitor enters the battlefield, draw two cards.
2/2
ブレイゴ用カード。0マナカード多ければ新ジョイラでも使えるのかな。アニマーでは厳しそう。
ファクト5個くらいないと旨味がないので普通のデッキでは難しそう。
Archfiend of Sorrows 5BB
Creature - Demon
Flying
When Archfiend of Sorrows enters the battlefield, creatures your opponents control get -2/-2 until end of turn.
Unearth 3BB
4/5
《陰謀の悪魔》の自軍マイナス修整は地味にキツかったのでアリかな。コスト、蘇生コスト共に1マナ軽ければ完璧でしたが…。
Archon of Cruelty 6BB
Creature - Archon
Flying
Whenever Archon of Cruelty enters the battlefield or attacks, target opponent sacrifices a creature or planeswalker, discards a card, and loses 3 life. You draw a card and lose 3 life.
6/6
EDHで8マナとなると《血の取引者、ヴィリス》や《穢れた血、ラザケシュ》みたいなあほ生物が跋扈しているんですが…それらを入れても足りなければアリかな。最序盤から置いておける性能。
バルソーは《ヨーグモスの息子、ケリク》がいるとライフも尋常じゃなく使うのでループ中に補充してくれるのはありがたい。
Cabal Initiate 1B
Creature - Human Warlock
Discard a card: Cabal Initiate gains lifelink until end of turn.
Threshold —Cabal Initiate gets +1/+2 as long as seven or more cards are in your graveyard.
2/1
《野生の雑種犬》系を入れまくってるギトラグなら。
Damn BB
Sorcery
Destroy target creature. A creature destroyed this way can’t be regenerated.
Overload 2WW
ソーサリー除去としてはイマイチなので白黒デッキの《毒の濁流》の2枚目として。
マナ総量は全除去としては小さいので《むかつき》デッキに放り込んでもいいですね。
Dauthi Voidwalker BB
Creature - Dauthi Rogue
Shadow
If a card would be put into an opponent’s graveyard from anywhere, instead exile it with a void counter on it.
T, Sacrifice Dauthi Voidwalker: Choose an exiled card an opponent owns with a void counter on it. You may play it this turn without paying its mana cost.
3/2
墓地対として激しすぎる。最悪適当なフェッチを拾えるだけで強い。カウンターするだけで相手の危険碑を奪えるのでかなり面倒です。立たせていると危険碑に対して対処を強要されるので、よほどヤバくなければ「ティムナでドローしたいんで」とか適当な理由をつけて寝かせるようにしましょう。
《虚空の力線》同様トークンは墓地に落ちるので《マラキールの解体者》みたいな死亡誘発には注意。カウンターさえ載ってればいいので2人がコントロールしてると謎の奪い合いが始まります。
Echoing Return B
Sorcery
Return target creature card and all other cards with the same name as that card from your graveyard to your hand.
ネズミ系デッキで。
Grief 2BB
Creature - Elemental Incarnation
Menace
When Grief enters the battlefield, target opponent reveals their hand. You choose a nonland card from it. That player discards a card.
Evoke—Exile a black card from your hand.
3/2
EDHで《暴露》は黒単むかつきくらいでしか見てませんがクリーチャーになるならバルソーでも使えそう。
《Soldevi Adnate》《Sacrifice》の餌として悪くはないですね。自分の手札1枚が重いデッキですが。
Hell Mongrel 3B
Creature - Nightmare Dog
Discard a card: Hell Mongrel gets +1/+1 until end of turn.
Madness 2B
4/3
Kitchen Imp 3B
Creature - Imp
Flying, haste
Madness B
2/2
Necrogoyf 3BB
Creature - Lhurgoyf
Necrogoyf’s power is equal to the number of creature cards in all graveyards.
At the beginning of each player’s upkeep, that player discards a card.
Madness 1BB
*/4
エインジーは《冥界への呼び声》の関係上、黒のマッドネスクリーチャーは必須らしいので…。
Legion Vanguard 1B
Creature - Vampire Soldier
1, Sacrifice another creature: Legion Vanguard explores.
2/2
エドガーでの貴重なドロー(できるかもしれない)ソース。
Persist 1B
Sorcery
Return target nonlegendary creature card from your graveyard to the battlefield with a -1/-1 counter on it.
非伝説なので一気に使いにくくなりました。バルソーだと《ルーン傷の悪魔》《悪意の力》《壊死のウーズ》あたり?素直に《動く死体》使いましょう。
イナーラの《呪文探求者》ならオリジナルが勝手に墓地へ行ってくれる上にコピーできるのでループが楽になりそう。
Profane Tutor
Sorcery
Suspend 2—1B
Search your library for a card, put that card into your hand, then shuffle.
コーディで1マナ呪文からこれを引っ張ってきて《むかつき》(もしくは《白日の下に》)を探すんだとか。特化すれば2tにマナ能力起動してくるので結構強いデッキになりそうです。
普通に使う分にも長期戦デッキなら別段悪いカードではなさそう。
Tourach, Dread Cantor 1B
Legendary Creature - Human Cleric
Kicker BB
Protection from white
Whenever an opponent discards a card, put a +/1+1 counter on Tourach, Dread Cantor.
When Tourach enters the battlefield, if it was kicked, target opponent discards two card at random.
2/1
出てから対戦相手を選ぶのでカウンター温存されるかも。《記憶の壺》や《闇取引》でパンプして殴るデッキになりそうです。
殴るのを諦めるなら《永遠の聖域》《移ろいの門》で何度も回収してハンデスしてましょう。
Unmarked Grave 1B
Sorcery
Search your library for a nonlegendary card, put that card into your graveyard, then shuffle.
イナーラで《呪文探求者》、ギトラグで発掘カードあたり?《ミジックスの熟達》とか使うデッキでも。
Vile Entomber 2BB
Creature - Zombie Warlock
Deathtouch
When Vile Entomber enters the battlefield, search your library for a card, put that card into your graveyard, then shuffle.
2/2
《死体の鑑定人》と《墓破りのラミア》どっちにするかは諸説あったんですが統一されました。いや2枚目どうするかとかはありますけど。
とりあえず序盤に置いておける接死がありがたい。
Young Necromancer 4B
Creature - Human Warlock
When Young Necromancer enters the battlefield, you may exile two cards from your graveyard. If you do, return target creature card from your graveyard to the battlefield.
2/3
2枚追放してから釣る対象を決めるので、バルソーで一斉に帰ってきたあと墓地追放スタック中にサクれば、サクったクリーチャーを釣れます。《ファイレクシアの発掘者》にはできない芸当ですがそのために1枠割くのか…?という疑問はあります。
赤黒グレンゾではパワー2だしガチャの当たり枠になれそう。
Blazing Rootwalla R
Creature - Lizard
R: Blazing Rootwalla gets +2/+0 until end of turn. Activate only once each turn.
Madness 0
1/1
Revolutionist 5R
Creature - Human Wizard
When Revolutionist enters the battlefield, return target instant or sorcery card from your graveyard to your hand.
Madness 3R
3/3
エインジーの赤枠。
Bloodbraid Marauder 1R
Creature - Human Berserker
Bloodbraid Marauder can’t block.
Delirium — This spell has cascade as long as there are four or more card types among cards in your graveyard.
3/1
ラエリアが続唱でめくれた分誘発するらしいので1マナ以下を減らせば使えるかも。
Chef’s Kiss 1RR
Instant
Gain control of target spell that targets only a single permanent or player. Copy it, then reselect the targets at random for the spell and the copy. The new targets can’t be you or a permanent you control.
EDHで使えって感じの効果なので…。対象を取る追加ターン奪えないのが残念。
Flametongue Yearling RR
Creature - Kavu
Multikicker 2
Flametongue Yearling enters the battlefield with a +1/+1 counter on it for each time it was kicked.
When Flametongue Yearling enters the battlefield, it deals damage equal to its power to target creature.
2/1
ウィノータとかで。2マナクリーチャーのcipとしては破格。
Fury 3RR
Creature - Elemental Incarnation
Double strike
When Fury enters the battlefield, it deals 4 damage divided as you choose among any number of target creatures and/or planeswalkers.
Evoke—Exile a red card from you hand.
3/3
流石にインスタントじゃない《紅蓮操作》は…と思いましたが戦闘能力がやけに高いですね。想起目的で使うよりも神ゼナゴスやウィノータで強cip持ちクリーチャーとして使われることが多そう。
想起で自爆すればダーゴのコスト軽減になるんでそっちでも使われそうです。
Glimpse of Tomorrow
Sorcery
Suspend 3—RR
Shuffle all permanents you own into your library, then reveal that many cards from the top of your library. Put all non-Aura permanent cards revealed this way onto the battlefield, then do the same for Aura cards, then put the rest on the bottom of your library in a random order.
流石に待機3は厳しすぎますがイドリスなら一瞬のマナ加速として使えますね。
Harmonic Prodigy 1R
Creature - Human Wizard
Prowess
If an ability of a Shaman or another Wizard you control triggers, that ability triggers an additional time.
1/3
ナバンと比べるとcip以外も2倍誘発するので《影魔道士の浸透者》や《闇の腹心》も2倍になってお得です。イナーラ、クラーク、カイカ、リエール、イドリス等恩恵を受けるジェネラルも多いですね。
Ragavan, Nimble Pilferer R
Legendary Creature - Monkey Pirate
Whene Ragavan, Nimble Pilferer deals combat damage to a player, create a Treasure token and exile the top card of that player’s library. Until end of turn, you may cast that card.
Dash 1R
2/1
序盤のマナクリとしてだけでなく、中盤以降も疾駆でアドを狙えるのも嬉しい。1マナのクリーチャーとしては破格すぎる性能じゃないでしょうか。
マルコムやブルースタールでは非常に強く使えそうです。
Strike It Rich R
Sorcery
Create a Treasure token.
Flashback 2R
1マナでフィルターしたいデッキなんて…と言ってる側からむかつきコーディで使われてました。加速にはならないのでそこまで使うデッキはないと思いますが。
Tavern Scoundrel 1R
Creature - Human Rogue
Whenever you win a coin flip, create two Treasure tokens.
1, T, Sacrifice another permanent: Flip a coin.
1/3
《熱狂のイフリート》で色々問題のアレ。ループ問題は競技的EDH大会に出る人が1%もいないので無視していいと思います。仮に出るなら始まる前にジャッジに訊いておきましょうね。
使うとしたらゼンドスプルト&オカウン、ギリギリブルーディクラッドや勝つ事前提でダーゴにも使えるかな。
Chatterfang, Squirrel General 2G
Legendary Creature - Squirrel Warrior
Forestwalk
If one or more tokens would be created under your control, those tokens plus that many 1/1 green Squirrel creature tokens are created instead.
B, Sacrifice X Squirrels: Target creature gets +X/-X until end of turn.
3/3
リスデッキになると思いきやリスカード少なすぎるのでトークンデッキになります。《無慈悲な略奪者》がいれば生贄にするリス1体を対象としてサワギバの能力起動、X=1ならループ、X=2なら宝物+リスが2セットずつ出て無限マナになります。対象を決めてから生贄コストを払うのがポイント。
地味に戦士なのでナジーラで使えないこともないです。リリースノートによるとナジーラで戦士トークンを出すとリストークンも殴った状態で出てくるみたいです。
トークン生成さえできれば除去を継続的に撃ち続けられる3マナジェネラルなのでスペックは高そうです。緑黒だと宝物をあまり作れないのが残念ですが…。
Chatterstorm 1G
Sorcery
Create a 1/1 green Squirrel creature token.
Storm
エドリック的には2マナで3体も出れば強カードです。できることなら《予期の力線》を置いておきたいところ。
Chitterspitter 2G
Artifact
At the beginning of your upkeep, you may sacrifice a token. If you do, put an acorn counter on Chitterspitter.
Squirrels you control get +1/+1 for each acorn counter on Chitterspitter.
G, T: Create a 1/1 green Squirrel creature token.
《リスの巣》は地味に重いから総量か起動軽くならないかなーと思ってたら同じのが来ました…。一応拘束は緩くなったし強化も選べるから単体では強くなった…のか?
まあ《大地の知識》使えない時点でリスデッキ用に見えますが。
Endurance 1GG
Creature - Elemental Incarnation
Flash
Reach
When Endurance enters the battlefield, up to one target player puts all the cards from their graveyard on the bottom of their library in a random order.
Evoke—Exile a green card from your hand.
3/4
《死の国からの脱出》《タッサの神託者》に耐性を持てるピッチ呪文。耐性が持てるだけで脱出の方は手札から教示者1枚で壊滅の可能性がありますが。
殴り合いにもそれなりに強いスペックなので素キャストが見込めるデッキで使いたいところ。緑の生物なのでイーサーンや《適者生存》から持ってこれるのは便利ですね。自分の墓地回収にも使えるのでサーチの多いヴァニファールでもアリ。
エドリック的には緑ピッチはあまり信用していませんが(青と違って展開するため)、現状ピッチカウンターに飢えてるので使う可能性は高いです。
Foundation Breaker 3G
Creature - Elemental
When Foundation Breaker enters the battlefield, you may destroy target artifact or enchantment.
Evoke 1G
2/2
アニマーでの《再利用の賢者》枠。
Gaea’s Will
Sorcery
Suspend 4—G
Until end of turn, you may play lands and cast spells from your graveyard.
If a card would be put into your graveyard from anywhere this turn, exile that card instead.
イドリスでめくるにしても素直に《ヨーグモスの意志》撃てば?という気がします。そもそも緑はパーマネント並べる色なんであまり有効に使えないような。リセット系と組み合わせるにはタイミングが難しすぎますね。
待機コストは軽いんで最序盤に雑に待機させておいてフェッチや除去られたカードを回収できたらいいやくらいのノリで。
Ignoble Hierarch G
Creature - Goblin Shaman
Exalted
T: Add B, R, or G.
0/1
ジャンドカラーで。5色だと青が出ないのが痛いですが黒濃いなら使ってよさそうです。
Rift Sower 2G
Creature - Elf Druid
T: Add one mana of any color.
Suspend 2—G
1/3
《明日への探索》的な。好きな色出るとは言え探索使うようなデッキでは土地の方が嬉しいことが多そう。待機しなかった時は酔うのでテンポロスも痛い。
エドリック的には微妙だけど使わないかなあ。2tに3マナ欲しいので待機2は使いにくいです。
Sanctum Weaver 1G
Enchantment Creature - Dryad
T: Add X mana of any one color, where X is the number of enchantments you control.
0/2
《セラの聖域》的な。《ペミンのオーラ》で無限マナ。トゥヴァーサでは嬉しいけど今回のサイシスに押され気味なのが残念。
専用デッキを組めば2マナの割にアホみたいにマナが出ますが《波止場の恐喝者》がうじゃうじゃいるフォーマットなのは注意。
Thrasta, Tempest’s Roar 10GG
Legendary Creature - Dinosaur
This spells costs 3 less to cast for each other spell cast this turn.
Trample, haste
Trample over planeswalkers
Thrasta, Tempest’s Roar has hexproof as long as it entered the battlefield this turn.
7/7
ジェネラルにして物凄いピッチ入れまくれば1tプレイも夢じゃないでしょうがそこまでして出す価値はないですね…。
Timeless Witness 2GG
Creature - Human Shaman
When Timeless Witness enters the battlefield, return target card from your graveyard to your hand.
Eternalize 5GG
2/1
4マナ域の《永遠の証人》。《出産の殻》で引っ張ってこれるのは大きいです。永遠はグダって暇な時くらいで。
Tireless Provisioner 2G
Creature - Elf Scout
Landfall — Whenever a land enters the battlefield under your control, create a Food token or a Treasure token.
3/2
《水蓮のコブラ》《不屈の追跡者》的な。コブラと違って1度に大量のマナがいるデッキ向けですかね。東の樹の木霊でも《雲の宮殿、朧宮》で無限マナになります。
エドリック的にはこれまた微妙…。コブラは1tマナクリ2tコブラフェッチからのエドリックという強ムーヴができたから重用してましたがコイツは全然役割が違いますね。相手ターンにマナを残せるから瞬速多めならアリなのかなあ。
Verdant Command 1G
Instant
Choose two—
• Target player creates two tapped 1/1 green Squirrel creature tokens.
• Counter target loyalty ability of a planeswalker.
• Exile target card from a graveyard.
• Target player gains 3 life.
全部対象を取るので《偏向はたき》がぶっ刺さりますがこういうテキストにしないとフィズってしまうので…。
エドリックでトークン2体+墓地対ができるので悪くはない印象。今は地上の数並べてる場合か微妙ですが。
続く
Instant
Target permanent gains hexproof and indestructible until end of turn. If it’s an artifact creature, it gets +2/+2 until end of turn.
範囲も広いし防御カードとしては破格の軽さなんですがそもそもカウンター以外の防御カードをあまりデッキに入れないので…。
相手の装備スタックで相手のクリーチャーに呪禁をつけても意味ないので気を付けましょう。
Esper Sentinel W
Artifact Creature - Human Soldier
Whenever an opponent casts their first noncreature spell each turn, draw a card unless that player pays X, where X is Esper Sentinel’s power.
1/1
《Mystic Remora》の強いところはカウンター合戦が始まったときにアドを稼げるところでしたが、コイツは1マナ1回払えばそこで終了なのでちょっと微妙ですね。
最序盤にサリア感覚で投げることになりそう。《梅澤の十手》や剣つけたり《粗石の魔道士》から飛び出てきたり変な所で器用。
Out of Time 1WW
Enchantment
When Out of Time enters the battlefield, untap all creatures, then phase them out until Out of Time leaves the battlefield. Put a time counter on Out of Time for each creature phased out this way.
Vanishing
フェイズアウトは統率者を封殺できるのが強み。5、6匹巻き込めればもうほぼ帰ってこれません。
Resurgent Belief
Sorcery
Suspend 2—1W
Return all enchantment cards from your graveyard to the battlefield.
待機2ならまだ現実的かな。最序盤から撃っても意味ないので使うデッキはあまりなさそうな気もします。
Solitude 3WW
Creature - Elemental Incarnation
Flash
Lifelink
When Solitude enters the battlefield, exile up to one other target creature. That creature’s controller gains life equal to its power.
Evoke—Exile a white card from your hand.
3/2
《剣を鍬に》自体が通りにくいカードになってきてるのでクリーチャーであることは優秀です。問題は白は多色だと補色になりやすいので想起コストが厳しいところ。
素プレイするにも微妙なコスト、サイズなんですよね。弱くはないけど《剣を鍬に》は超えられないかな。
Dress Down 1U
Enchantment
Flash
When Dress Down enters the battlefield, draw a card.
Creatures lose all abilities.
At the beginning of the end step, sacrifice Dress Down.
とりあえずキャントリップついてるのがありがたいですね。ジェネラル周りのコンボは抑えられそう。《タッサの神託者》相手もアドを失わずに妨害できるのは魅力。…大体カウンター何枚か持ってますが。
トゥヴァーサでは瞬速ついてることもあって使われそう。
エドリック的にはドロー誘発後におけば1tは《船殻破り》を無視できたり、相手のエドリックドローを止められたり悪くはないですね。
Inevitable Betrayal
Sorcery
Suspend 3—1UU
Search target opponent’s library for a creature card and put that card onto the battlefield under your control. Then that player shuffles.
待機3はいくらなんでも遅すぎます。じゃあイドリスに《袖の下》いるかと言うと…。
Lose Focus 1U
Instant
Replicate U
Counter target spell unless its controller pays 2.
魔技ジェネラルなら。《大魔導師の名誉教授》まで積んだパーミッションでもアリじゃないでしょうか。
Scuttletide 1U
Enchantment
1, Discard a card: Create a 0/3 blue Crab creature token.
Delirium — Crabs you control get +1/+1 as long as there are four or more card types among cards in your graveyard.
マナかかるのが欠点ですがブルーディクラッド等で。リエールではルーター程度ですがまあ。
昂揚を維持できればエドリックでも使えないことはないですが…。
Step Through 3UU
Sorcery
Return two target creatures to their owners’ hands.
Wizardcycling 2
《呪文探求者》サーチカード。《ヴィダルケンの霊気魔道士》よりはマシかな。イナーラで。
Subtlety 2UU
Creature - Elemental Incarnation
Flash
Flying
When Subtlety enters the battlefield, choose up to one target creature spell or planeswalker spell. Its owner puts it on the top or bottom of their library.
Evoke—Exile a blue card from your hand.
3/3
除去とカウンターの違いはあるものの手札1枚失うくらいなら条件の緩い《水没》でよくない?という気はします。相手がボトムに置けるので《タッサの神託者》をカウンターしても《Demonic Consultation》で即引っ張ってこれるのもマイナス。
でも《波止場の恐喝者》みたいに着地させても駄目な奴や統率者ピッチの多い環境なのでそれなりには使えると思います。1tテヴェシュザットに刺さるのも偉い。
あとは3/3瞬速飛行がそれなりに強いのでグダったときエドリックやティムナでドロー要員にできると強そうです。
Suspend U
Instant
Exile target creature and put two suspend counters on it. If it doesn’t have suspend, it gains suspend.
迂闊に統率者を待機させると《ドラニスの判事》《時を解す者、テフェリー》で二度と出てこれなくなるので注意。
通常は《猿術》で十分なので3/3トークンが困るデッキなら。エドリックでも使うかなあ…。3tなら一生出てこなさそうですが2tだとワンチャン出てきそう。最悪全除去除けとしては使えますね。
いくらタダで唱え直せるからといって大渦の放浪者で使うのはちょっと…。
Svyelun of Sea and Sky 1UU
Legendary Creature - Merfolk God
Svyelun of Sea and Sky has indestructible as long as you control at least two other Merfolk.
Whenever Svyelun attacks, draw a card.
Other Merfolk you control have Ward 1
3/4
《Fire Covenant》でもない限り1マナくらいは払えてしまうのでマーフォーク云々は無視して、殴って1ドローの能力をどう見るかですね。
3/4のサイズはあまりブロックしたくないサイズなのでエドリックでも可能性ありますね。伝説なので《カーンの経時隔離》から走ってくれるかも。タフ4なので《業火のタイタン》いても走ってくれるのは助かります。
Thought Monitor 6U
Artifact Creature - Construct
Affinity for artifacts
Flying
When Thought Monitor enters the battlefield, draw two cards.
2/2
ブレイゴ用カード。0マナカード多ければ新ジョイラでも使えるのかな。アニマーでは厳しそう。
ファクト5個くらいないと旨味がないので普通のデッキでは難しそう。
Archfiend of Sorrows 5BB
Creature - Demon
Flying
When Archfiend of Sorrows enters the battlefield, creatures your opponents control get -2/-2 until end of turn.
Unearth 3BB
4/5
《陰謀の悪魔》の自軍マイナス修整は地味にキツかったのでアリかな。コスト、蘇生コスト共に1マナ軽ければ完璧でしたが…。
Archon of Cruelty 6BB
Creature - Archon
Flying
Whenever Archon of Cruelty enters the battlefield or attacks, target opponent sacrifices a creature or planeswalker, discards a card, and loses 3 life. You draw a card and lose 3 life.
6/6
EDHで8マナとなると《血の取引者、ヴィリス》や《穢れた血、ラザケシュ》みたいなあほ生物が跋扈しているんですが…それらを入れても足りなければアリかな。最序盤から置いておける性能。
バルソーは《ヨーグモスの息子、ケリク》がいるとライフも尋常じゃなく使うのでループ中に補充してくれるのはありがたい。
Cabal Initiate 1B
Creature - Human Warlock
Discard a card: Cabal Initiate gains lifelink until end of turn.
Threshold —Cabal Initiate gets +1/+2 as long as seven or more cards are in your graveyard.
2/1
《野生の雑種犬》系を入れまくってるギトラグなら。
Damn BB
Sorcery
Destroy target creature. A creature destroyed this way can’t be regenerated.
Overload 2WW
ソーサリー除去としてはイマイチなので白黒デッキの《毒の濁流》の2枚目として。
マナ総量は全除去としては小さいので《むかつき》デッキに放り込んでもいいですね。
Dauthi Voidwalker BB
Creature - Dauthi Rogue
Shadow
If a card would be put into an opponent’s graveyard from anywhere, instead exile it with a void counter on it.
T, Sacrifice Dauthi Voidwalker: Choose an exiled card an opponent owns with a void counter on it. You may play it this turn without paying its mana cost.
3/2
墓地対として激しすぎる。最悪適当なフェッチを拾えるだけで強い。カウンターするだけで相手の危険碑を奪えるのでかなり面倒です。立たせていると危険碑に対して対処を強要されるので、よほどヤバくなければ「ティムナでドローしたいんで」とか適当な理由をつけて寝かせるようにしましょう。
《虚空の力線》同様トークンは墓地に落ちるので《マラキールの解体者》みたいな死亡誘発には注意。カウンターさえ載ってればいいので2人がコントロールしてると謎の奪い合いが始まります。
Echoing Return B
Sorcery
Return target creature card and all other cards with the same name as that card from your graveyard to your hand.
ネズミ系デッキで。
Grief 2BB
Creature - Elemental Incarnation
Menace
When Grief enters the battlefield, target opponent reveals their hand. You choose a nonland card from it. That player discards a card.
Evoke—Exile a black card from your hand.
3/2
EDHで《暴露》は黒単むかつきくらいでしか見てませんがクリーチャーになるならバルソーでも使えそう。
《Soldevi Adnate》《Sacrifice》の餌として悪くはないですね。自分の手札1枚が重いデッキですが。
Hell Mongrel 3B
Creature - Nightmare Dog
Discard a card: Hell Mongrel gets +1/+1 until end of turn.
Madness 2B
4/3
Kitchen Imp 3B
Creature - Imp
Flying, haste
Madness B
2/2
Necrogoyf 3BB
Creature - Lhurgoyf
Necrogoyf’s power is equal to the number of creature cards in all graveyards.
At the beginning of each player’s upkeep, that player discards a card.
Madness 1BB
*/4
エインジーは《冥界への呼び声》の関係上、黒のマッドネスクリーチャーは必須らしいので…。
Legion Vanguard 1B
Creature - Vampire Soldier
1, Sacrifice another creature: Legion Vanguard explores.
2/2
エドガーでの貴重なドロー(できるかもしれない)ソース。
Persist 1B
Sorcery
Return target nonlegendary creature card from your graveyard to the battlefield with a -1/-1 counter on it.
非伝説なので一気に使いにくくなりました。バルソーだと《ルーン傷の悪魔》《悪意の力》《壊死のウーズ》あたり?素直に《動く死体》使いましょう。
イナーラの《呪文探求者》ならオリジナルが勝手に墓地へ行ってくれる上にコピーできるのでループが楽になりそう。
Profane Tutor
Sorcery
Suspend 2—1B
Search your library for a card, put that card into your hand, then shuffle.
コーディで1マナ呪文からこれを引っ張ってきて《むかつき》(もしくは《白日の下に》)を探すんだとか。特化すれば2tにマナ能力起動してくるので結構強いデッキになりそうです。
普通に使う分にも長期戦デッキなら別段悪いカードではなさそう。
Tourach, Dread Cantor 1B
Legendary Creature - Human Cleric
Kicker BB
Protection from white
Whenever an opponent discards a card, put a +/1+1 counter on Tourach, Dread Cantor.
When Tourach enters the battlefield, if it was kicked, target opponent discards two card at random.
2/1
出てから対戦相手を選ぶのでカウンター温存されるかも。《記憶の壺》や《闇取引》でパンプして殴るデッキになりそうです。
殴るのを諦めるなら《永遠の聖域》《移ろいの門》で何度も回収してハンデスしてましょう。
Unmarked Grave 1B
Sorcery
Search your library for a nonlegendary card, put that card into your graveyard, then shuffle.
イナーラで《呪文探求者》、ギトラグで発掘カードあたり?《ミジックスの熟達》とか使うデッキでも。
Vile Entomber 2BB
Creature - Zombie Warlock
Deathtouch
When Vile Entomber enters the battlefield, search your library for a card, put that card into your graveyard, then shuffle.
2/2
《死体の鑑定人》と《墓破りのラミア》どっちにするかは諸説あったんですが統一されました。いや2枚目どうするかとかはありますけど。
とりあえず序盤に置いておける接死がありがたい。
Young Necromancer 4B
Creature - Human Warlock
When Young Necromancer enters the battlefield, you may exile two cards from your graveyard. If you do, return target creature card from your graveyard to the battlefield.
2/3
2枚追放してから釣る対象を決めるので、バルソーで一斉に帰ってきたあと墓地追放スタック中にサクれば、サクったクリーチャーを釣れます。《ファイレクシアの発掘者》にはできない芸当ですがそのために1枠割くのか…?という疑問はあります。
赤黒グレンゾではパワー2だしガチャの当たり枠になれそう。
Blazing Rootwalla R
Creature - Lizard
R: Blazing Rootwalla gets +2/+0 until end of turn. Activate only once each turn.
Madness 0
1/1
Revolutionist 5R
Creature - Human Wizard
When Revolutionist enters the battlefield, return target instant or sorcery card from your graveyard to your hand.
Madness 3R
3/3
エインジーの赤枠。
Bloodbraid Marauder 1R
Creature - Human Berserker
Bloodbraid Marauder can’t block.
Delirium — This spell has cascade as long as there are four or more card types among cards in your graveyard.
3/1
ラエリアが続唱でめくれた分誘発するらしいので1マナ以下を減らせば使えるかも。
Chef’s Kiss 1RR
Instant
Gain control of target spell that targets only a single permanent or player. Copy it, then reselect the targets at random for the spell and the copy. The new targets can’t be you or a permanent you control.
EDHで使えって感じの効果なので…。対象を取る追加ターン奪えないのが残念。
Flametongue Yearling RR
Creature - Kavu
Multikicker 2
Flametongue Yearling enters the battlefield with a +1/+1 counter on it for each time it was kicked.
When Flametongue Yearling enters the battlefield, it deals damage equal to its power to target creature.
2/1
ウィノータとかで。2マナクリーチャーのcipとしては破格。
Fury 3RR
Creature - Elemental Incarnation
Double strike
When Fury enters the battlefield, it deals 4 damage divided as you choose among any number of target creatures and/or planeswalkers.
Evoke—Exile a red card from you hand.
3/3
流石にインスタントじゃない《紅蓮操作》は…と思いましたが戦闘能力がやけに高いですね。想起目的で使うよりも神ゼナゴスやウィノータで強cip持ちクリーチャーとして使われることが多そう。
想起で自爆すればダーゴのコスト軽減になるんでそっちでも使われそうです。
Glimpse of Tomorrow
Sorcery
Suspend 3—RR
Shuffle all permanents you own into your library, then reveal that many cards from the top of your library. Put all non-Aura permanent cards revealed this way onto the battlefield, then do the same for Aura cards, then put the rest on the bottom of your library in a random order.
流石に待機3は厳しすぎますがイドリスなら一瞬のマナ加速として使えますね。
Harmonic Prodigy 1R
Creature - Human Wizard
Prowess
If an ability of a Shaman or another Wizard you control triggers, that ability triggers an additional time.
1/3
ナバンと比べるとcip以外も2倍誘発するので《影魔道士の浸透者》や《闇の腹心》も2倍になってお得です。イナーラ、クラーク、カイカ、リエール、イドリス等恩恵を受けるジェネラルも多いですね。
Ragavan, Nimble Pilferer R
Legendary Creature - Monkey Pirate
Whene Ragavan, Nimble Pilferer deals combat damage to a player, create a Treasure token and exile the top card of that player’s library. Until end of turn, you may cast that card.
Dash 1R
2/1
序盤のマナクリとしてだけでなく、中盤以降も疾駆でアドを狙えるのも嬉しい。1マナのクリーチャーとしては破格すぎる性能じゃないでしょうか。
マルコムやブルースタールでは非常に強く使えそうです。
Strike It Rich R
Sorcery
Create a Treasure token.
Flashback 2R
1マナでフィルターしたいデッキなんて…と言ってる側からむかつきコーディで使われてました。加速にはならないのでそこまで使うデッキはないと思いますが。
Tavern Scoundrel 1R
Creature - Human Rogue
Whenever you win a coin flip, create two Treasure tokens.
1, T, Sacrifice another permanent: Flip a coin.
1/3
《熱狂のイフリート》で色々問題のアレ。ループ問題は競技的EDH大会に出る人が1%もいないので無視していいと思います。仮に出るなら始まる前にジャッジに訊いておきましょうね。
使うとしたらゼンドスプルト&オカウン、ギリギリブルーディクラッドや勝つ事前提でダーゴにも使えるかな。
Chatterfang, Squirrel General 2G
Legendary Creature - Squirrel Warrior
Forestwalk
If one or more tokens would be created under your control, those tokens plus that many 1/1 green Squirrel creature tokens are created instead.
B, Sacrifice X Squirrels: Target creature gets +X/-X until end of turn.
3/3
リスデッキになると思いきやリスカード少なすぎるのでトークンデッキになります。《無慈悲な略奪者》がいれば生贄にするリス1体を対象としてサワギバの能力起動、X=1ならループ、X=2なら宝物+リスが2セットずつ出て無限マナになります。対象を決めてから生贄コストを払うのがポイント。
地味に戦士なのでナジーラで使えないこともないです。リリースノートによるとナジーラで戦士トークンを出すとリストークンも殴った状態で出てくるみたいです。
トークン生成さえできれば除去を継続的に撃ち続けられる3マナジェネラルなのでスペックは高そうです。緑黒だと宝物をあまり作れないのが残念ですが…。
Chatterstorm 1G
Sorcery
Create a 1/1 green Squirrel creature token.
Storm
エドリック的には2マナで3体も出れば強カードです。できることなら《予期の力線》を置いておきたいところ。
Chitterspitter 2G
Artifact
At the beginning of your upkeep, you may sacrifice a token. If you do, put an acorn counter on Chitterspitter.
Squirrels you control get +1/+1 for each acorn counter on Chitterspitter.
G, T: Create a 1/1 green Squirrel creature token.
《リスの巣》は地味に重いから総量か起動軽くならないかなーと思ってたら同じのが来ました…。一応拘束は緩くなったし強化も選べるから単体では強くなった…のか?
まあ《大地の知識》使えない時点でリスデッキ用に見えますが。
Endurance 1GG
Creature - Elemental Incarnation
Flash
Reach
When Endurance enters the battlefield, up to one target player puts all the cards from their graveyard on the bottom of their library in a random order.
Evoke—Exile a green card from your hand.
3/4
《死の国からの脱出》《タッサの神託者》に耐性を持てるピッチ呪文。耐性が持てるだけで脱出の方は手札から教示者1枚で壊滅の可能性がありますが。
殴り合いにもそれなりに強いスペックなので素キャストが見込めるデッキで使いたいところ。緑の生物なのでイーサーンや《適者生存》から持ってこれるのは便利ですね。自分の墓地回収にも使えるのでサーチの多いヴァニファールでもアリ。
エドリック的には緑ピッチはあまり信用していませんが(青と違って展開するため)、現状ピッチカウンターに飢えてるので使う可能性は高いです。
Foundation Breaker 3G
Creature - Elemental
When Foundation Breaker enters the battlefield, you may destroy target artifact or enchantment.
Evoke 1G
2/2
アニマーでの《再利用の賢者》枠。
Gaea’s Will
Sorcery
Suspend 4—G
Until end of turn, you may play lands and cast spells from your graveyard.
If a card would be put into your graveyard from anywhere this turn, exile that card instead.
イドリスでめくるにしても素直に《ヨーグモスの意志》撃てば?という気がします。そもそも緑はパーマネント並べる色なんであまり有効に使えないような。リセット系と組み合わせるにはタイミングが難しすぎますね。
待機コストは軽いんで最序盤に雑に待機させておいてフェッチや除去られたカードを回収できたらいいやくらいのノリで。
Ignoble Hierarch G
Creature - Goblin Shaman
Exalted
T: Add B, R, or G.
0/1
ジャンドカラーで。5色だと青が出ないのが痛いですが黒濃いなら使ってよさそうです。
Rift Sower 2G
Creature - Elf Druid
T: Add one mana of any color.
Suspend 2—G
1/3
《明日への探索》的な。好きな色出るとは言え探索使うようなデッキでは土地の方が嬉しいことが多そう。待機しなかった時は酔うのでテンポロスも痛い。
エドリック的には微妙だけど使わないかなあ。2tに3マナ欲しいので待機2は使いにくいです。
Sanctum Weaver 1G
Enchantment Creature - Dryad
T: Add X mana of any one color, where X is the number of enchantments you control.
0/2
《セラの聖域》的な。《ペミンのオーラ》で無限マナ。トゥヴァーサでは嬉しいけど今回のサイシスに押され気味なのが残念。
専用デッキを組めば2マナの割にアホみたいにマナが出ますが《波止場の恐喝者》がうじゃうじゃいるフォーマットなのは注意。
Thrasta, Tempest’s Roar 10GG
Legendary Creature - Dinosaur
This spells costs 3 less to cast for each other spell cast this turn.
Trample, haste
Trample over planeswalkers
Thrasta, Tempest’s Roar has hexproof as long as it entered the battlefield this turn.
7/7
ジェネラルにして物凄いピッチ入れまくれば1tプレイも夢じゃないでしょうがそこまでして出す価値はないですね…。
Timeless Witness 2GG
Creature - Human Shaman
When Timeless Witness enters the battlefield, return target card from your graveyard to your hand.
Eternalize 5GG
2/1
4マナ域の《永遠の証人》。《出産の殻》で引っ張ってこれるのは大きいです。永遠はグダって暇な時くらいで。
Tireless Provisioner 2G
Creature - Elf Scout
Landfall — Whenever a land enters the battlefield under your control, create a Food token or a Treasure token.
3/2
《水蓮のコブラ》《不屈の追跡者》的な。コブラと違って1度に大量のマナがいるデッキ向けですかね。東の樹の木霊でも《雲の宮殿、朧宮》で無限マナになります。
エドリック的にはこれまた微妙…。コブラは1tマナクリ2tコブラフェッチからのエドリックという強ムーヴができたから重用してましたがコイツは全然役割が違いますね。相手ターンにマナを残せるから瞬速多めならアリなのかなあ。
Verdant Command 1G
Instant
Choose two—
• Target player creates two tapped 1/1 green Squirrel creature tokens.
• Counter target loyalty ability of a planeswalker.
• Exile target card from a graveyard.
• Target player gains 3 life.
全部対象を取るので《偏向はたき》がぶっ刺さりますがこういうテキストにしないとフィズってしまうので…。
エドリックでトークン2体+墓地対ができるので悪くはない印象。今は地上の数並べてる場合か微妙ですが。
続く
コメント